Wednesday, September 12, 2012

Perkembangan Program Bekalan Air Awam di Estet (BAAE) di Negeri Sembilan


SEREMBAN, 12 Sept – Di sidang Media Ringkas Mesyurat EXCO minggu ini, Dato’ Seri Utama Hj Mohamad Hj Hasan, Menteri Besar Negeri Sembilan memaklumkan perkembangan program bekalan air awam di Estet (BAAE) di Negeri Sembilan di bawah Kementerian Sumber Manusia.

Menurut laporan yang dibentangkan oleh Menteri Besar di Wisma Negeri, Seremban, program ini melibatkan peruntukan bekalan air awam dari sumber air awam hingga ke pintu hadapan ladang.

Manakala bagi pemasangan bekalan air awam dari pintu utama ladang sehingga ke rumah pekerja adalah ditanggung oleh pihak ladang sendiri.

Jumlah peruntukan bagi Negeri Sembilan adalah sebanyak RM5,054,400.00.
Hasil kaji selidik mengenai pelaksanaan air ladang telah dijalankan di mana 8 ladang di Negeri Sembilan dipilih bagi projek tersebut antaranya,

a. Ladang Ayer Hitam
b. Ladang Bukit Pilah
c. Ladang Jemima
d. Ladang Perhentian Tinggi
e. Ladang Kombok
f. Ladang Tanah Merah
g. Ladang Arishah
h. Ladang Risda Inas

Namun, hanya lima ladang yang terpilih, Ladang Kombok, Ladang Air Hitam, Ladang Bukit Pilah, Ladang Jemima dan Ladang Tanah Merah sementara tiga ladang yang disebutkan di atas ditangguhkan di atas masalah teknikal yang dihadapi.

Laporan juga menyatakan Ladang Ayer Hitam dan Ladang Bukit Pilah telah siap sepenuhnya yang melibatkan pemasangan bekalan air awam dari sumber awam hingga pintu utama.

Manakala pemasangan bekalan air di ladang lain masih dalam proses pembikinan.

Bagi Ladang Kombok, Ladang Jemima dan Ladang Tanah Merah, kontraktor telah dilantik dan pemasangan bekalan air awam ke pintu utama ladang akan dimulakan minggu hadapan.

Projek bekalan sumber air awam di estet di bawah Kementerian Sumber Manusia dijangka siap keseluruhannya pada bulan November 2012.

Sumber : n9kini.com

No comments:

Post a Comment