Wednesday, October 24, 2012

Penganalisis: Hudud tidak boleh laksana selagi rakyat Malaysia tidak faham

 Jika hudud dilaksanakan di Malaysia, adakah dia ini diantara 
di hukum??
SHAH ALAM – Penganalisis berpendapat isu hudud tidak mungkin dapat dilaksanakan selagi seluruh rakyat Malaysia tidak memahami dengan jelas bagaimana undang-undang itu hendak dilaksanakan dan diterima baik oleh semua pihak.

Dekan Pusat Pengajian Antarabangsa Kolej Undang-undang, Kerajaan dan Pengajian Antarabangsa, Universiti Utara Malaysia (UUM), Dr Mohd Azizuddin Mohd Sani berpendapat, kefahaman tentang pelaksanaan hukun hudud itu sangat penting jika tidak, rakyat akan menganggap perkara itu hanya sebagai isu politik semata-mata.

“Apa yang pasti, selagi elemen tersebut masih belum boleh dilaksanakan, hudud memang tidak boleh dilaksanakan dalam masa terdekat ini walaupun umat Islam di negara ini mahukan hukuman itu dilaksanakan.

“Sedangkan negara yang mempunyai 100 peratus penduduk Islam pun tidak berjaya laksana Hudud dengan berkesan, apa tah lagi Malaysia yang mempunyai pelbagai kaum,” katanya kepada Sinar Harian Online.

Sementara itu, Pengarah Institut Pemikir Tun Dr Mahathir Mohamad, Prof Abdul Rahman Abdul Aziz pula berkata, sekiranya perkara ini berterusan dijadikan agenda politik, dikhuatiri akan menyebabkan rakyat menjadi resah.

“Jika hudud terus menjadi alat untuk berpolitik, kemungkinan hubungan sesama kaum di negara kita akan menjadi renggang.

“Hukuman hudud jika dapat dilaksanakan akan membabitkan seluruh rakyat Malaysia, tetapi bagaimana kaedah pelaksanaan bagi orang Islam dan bukan Islam masih samar-samar,” jelas beliau.

Katanya, adakah sistem perundangan yang sedia ada seperti sistem kehakiman, pendakwaan dan butiran undang-undang sudah bersedia untuk dilaksanakan.

Tambah beliau, untuk memantapkan lagi kefahaman mengenai Hudud ini, agensi seperti Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) juga sewajarnya lebih responsive dengan terlibat sama dalam perundingan pelaksanaan hudud.

Mengulas isu sama, Ketua Kluster Politik, Keselamatan dan Hal Ehwal Antarabangsa, Majlis Profesor Negara (MPN), Prof Datuk Dr Mohamed Mustafa Ishak pula berpendapat, Pas perlu berkata benar dan membuktikan bagaimana parti itu akan mendapatkan sokongan serta kerjasama lebih besar daripada rakyat sebelum hendak bercakap tentang pelaksanaan hudud.

“Jika tidak mampu berbuat begitu, ternyata Pas hanya menjadikan hudud sebagai mainan politik dan tidak serius.

“Hdud bukan isu baru, tetapi sudah diperkatakan lebih tiga dekad iaitu pada 1982 lagi. Apa beza dulu dan sekarang?

“Dulu Pas kata tidak dapat laksana sebab tidak pegang kuasa, bila dah pegang Kelantan pun sama saja. Umno pula kata tidak dapat laksanakan sebab tidak mendapat sokongan ramai, jadi apa yang barunya?” katanya.

Bagi memantapkan kefahaman rakyat Malaysia khususnya orang bukan Islam tentang pelaksanaan hudud, kolumnis Sinar Harian, Prof Rahman Shaari berpendapat siapa yang serius laksana hudud, perlu terbitkan buku dahulu.

Katanya, tujuan penerbitan buku ini untuk memberikan kefahaman kepada seluruh rakyat supaya jika benar hudud dapat dilaksanakan, tidak akan ada penganiyaan berlaku kepada mana-mana pihak terutamanya mereka yang awal terlibat dalam pelaksanaan hukum itu.

“Kebelakangan ini, baik Barisan Nasional (BN) ataupun Pas tidak cenderung untuk melaksanakan hudud.

Sumber : Sinar Harian

No comments:

Post a Comment