Friday, December 21, 2012

Siapa sebenarnya main politik dalam jubah?


Seperti dijangka, Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat tampil  menyelamatkan Datuk Seri Abdul Hadi Awang dalam isu 'Amanat Haji  Hadi'. Bahkan, beliau sama seperti Ketua Dewan Ulama PAS Datuk Harun Taib  mengecam mufti-mufti yang menggesa Presiden PAS itu menarik balik  amanat yang dibuat pada 1981 – menuduh UMNO kafir.

Menteri Besar Kelantan itu juga riak dan angkuh mengatakan Hadi  memiliki ilmu yang lebih tinggi berbanding mufti kerana mempunyai  kelulusan Madinah yang cemerlang.

Beliau juga meminta mufti yang meminta Hadi menarik amat itu jangan  bermain politik.

Mufti  Perak, Tan Sri Harussani Zakaria dan Mufti Wilayah Persekutuan  Datuk Wan Zahidi Wan Teh sebelum ini menggesa Hadi menarik balik  amanat mengkafirkan UMNO yang disampaikan di sebuah ceramah di Kuala
 Terengganu pada April 1981.

Ini menurut mereka bagi mengelakkan kebencian berterusan sesama umat  Islam di negara ini yang dikatakan masih berpegang teguh kepada amanat  tersebut.

Siapa yang bermain politik sebenarnya? Dan siapa mempermainkan agama  untuk politik?

Amat malang sekali apabila Nik Aziz yang diagung-agungkan pemimpin dan  ahli-ahli PAS seorang tokoh agama sebenarnya tidak lebih seorang yang  ego, kononnya beliau, Hadi juga Harun lebih baik daripada mufti-mufti.

Ini juga barangkali letusan kemarahan Nik Aziz kepada mufti-mufti yang sebelum ini banyak menegurnya kerana mengeluarkan macam-macam ‘fatwa’  sendiri yang langsung tidak menyamai fatwa seperti orang yang mengkaji
 dan  mendalami Al-Quran.

Dengan menuduh mufti bermain politik dan bersembunyi di dalam jubah  mufti, dakwaan itu lebih tepat kepada Nik Aziz, Hadi, Harun dan  pemimpin PAS lain.

Merekalah yang selama ini bermain politik di dalam jubah dan ketayap  serta serban dan Islam jadi alat semata-mata bagi menghalalkan impian  politik parti.

Bukan mufti yang menjual harga murah tetapi pemimpin PAS lah yang  menjual Islam dengan murah.

Lihatlah, betapa mereka tunduk kepada DAP dalam banyak isu berkaitan  kepentingan agama Islam.

Tidak mustahil selepas mengecam Harussani dan Wan Zahidi, Mursyidul Am  PAS itu juga akan turut membidas bekas Mufti Perlis, Datuk Dr Mohd  Asri Zainul Abidin yang berpendapat adalah lebih baik sekiranya Hadi  menarik semula amanat tersebut secara rasmi sebagai pencerahan kepada
 masyarakat.

Ini semua semakin mendedahkan watak-watak sebenar pemimpin PAS yang  tidak boleh ditegur atau dikritik.

Justeru itu, lebih baik masyarakat membiarkan pemimpin-pemimpin PAS  dan parti mereka seperti membiarkan ‘Si Luncai Terjun Dengan  Labu-Labunya”.

Tiada apa lagi dapat diharap dengan perjuangan PAS yang sudah  meninggalkan “Negara Islam’ semata-mata mahu satu keranda dengan DAP  dan PKR.

Dan yang paling gembira dalam isu ini pastinya Datuk Seri Anwar  Ibrahim kerana Hadi bukan lagi halangannya untuk jadi Perdana  Menteri.

No comments:

Post a Comment