Friday, December 7, 2012

Jangan Jadi Seperti Pembangkang “Juara Bercakap”


Pilihan Raya Umum (PRU) ke-13 adalah gelanggang utama yang akan dihadapi oleh ahli-ahli UMNO bersama-sama kompenan Barisan Nasional (BN) selepas selesainya persidangan terbesar bangsa Melayu iaitu Perhimpunan Agung UMNO 2012, Sabtu lalu.
Dalam ucapan penggulungan, kepimpinan tertinggi UMNO telah berpesan, menyampaikan amanah selain menggariskan rukun perjuangan untuk dilaksanakan bagi menjamin UMNO dan BN menang dalam PRU sebagaimana yang disarankan oleh Timbalan Presiden UMNO, Tan Sri Muhyiddin Yassin.
Selaras dengan itu, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Dr. Wan Norashikin Wan Nordin turut menegaskan bahawa anggota parti adalah jentera utama yang mesti bersedia berdepan dengan segala cabaran khususnya dalam memberikan penerangan kepada masyarakat di akar umbi.
“Perkara utama adalah semangat untuk bersatu padu dengan memastikan semua anggota parti yang bermula dari kepimpinan tertinggi hinggalah ke peringkat akar umbi bersama-sama dan bersatu hati memastikan kemangan BN,” katanya kepada UMNO-Online.
Tujuh rukun yang disebutkan oleh Muhyiddin yang juga Timbalan Perdana Menteri ialah patuh kepada pemimpin; mengatur strategi yang tepat; memahami peranan dan tanggungjawab yang hendak dilaksanakan secara bersungguh-sungguh; mengenali musuh dalam pilihan raya khususnya pembangkang; memperkukuhkan perpaduan di semua peringkat parti; memastikan berada dalam keadaan siapsiaga untuk ‘peperangan’ pilihan raya dan berjuang habis-habisan hingga ke saat akhir.
“UMNO dan BN telah terbukti mempunyai perancangan bagi membawa negara dan masyarakatnya sebagai negara maju dengan ia dilaksanakan lancar tanpa perlu mengutarakan pelbagai janji sebagaimana pembangkang yang boleh dijadikan perbandingan.
“Pakatan pembangkang tidak ada perancangan yang baik sebaliknya mereka hanya bercakap untuk berkuasa sedangkan tidak melaksanakan unjuran daripada apa yang ada hari ini untuk perubahan masa hadapan malah manifesto, buku jingga dan bajet yang dibuat juga tidak berasaskan realiti semasa,” katanya.
Tegasnya, pembangkang berpakat untuk PRU ekoran menyedari bahawa mereka tidak akan dapat membentuk kerajaan jika berdiri sendiri walhal dalam pilihan raya mereka bertanding atas lambang yang berasingan tidak sebagaimana kesatuan antara UMNO bersama kompenan lain dalam BN.
“Pembangkang ini juara bercakap tanpa ada rasa tanggungjawab atas apa yang diluahkan sedangkan kepimpinan dalam BN sentiasa memastikan apa yang diluah dimanifestasikan untuk rakyat.”
Tambahnya, pakatan pembangkang hanya mencanangkan mereka mahu menawan Putrajaya walhal untuk agenda seterusnya tidak ada dan ini amat berbeza dengan BN yang merencanakan pembangunan berterusan sebagaiman sebelum wujudnya Putrajaya dan masa akan datang.
“Inilah masanya untuk semua ahli-ahli parti bekerja, turun padang, bergerak dan berjumpa dengan para pengundi dengan memberikan penerangan selain menyampaikan amanat dan pesanan para pemimpin tertinggi UMNO selepas Persidangan parti 2012.
“Secara amnya, UMNO telah bersiap sedia untuk PRU yang tentunya usaha ke arah kemenangan dibuat , selain anggota kepimpinannya menggunakan apa jua cara bagi mendekatkan diri dengan masyarakat terutamanya para pengundi baru dan golongan muda yang lebih akrab kepada media sosial.”
Katanya juga, anggota kompenan dalam BN juga mestilah mempunyai keyakinan, saling mempercayai dan saling memberikan sokongan tanpa ada sebarang syak wasangka.
“Sebagai pemimpin, sikap angkuh dan tinggi diri perlu dibuang sebaliknya sentiasalah bersifat mesra dan rendah diri dengan masayarakat, mengamalkan sifat kesederhanaan serta sentiasa melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti bersama rakyat,” katanya yang turut merujuk kepada dirinya sendiri agar tidak alpa dalam melaksanakan tugas sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Kampung Gajah. - MediaUMNO

No comments:

Post a Comment