Saturday, April 14, 2012

PERHIMPUNAN BANTAH PTPTN: Provokasi pembangkang kudakan mahasiswa, GAGAL!



Ternyata Perhimpunan Bantah PTPTN hari ini berhadapan dengan kegagalan kumpulan mahasiswa bagi mendesak pemansuhan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Terbukti jelas, bila dilaporkan hanya 300 orang sahaja yang menyertai demonstrasi pemansuhan PTPTN ini, manakala rancangan asal untuk berarak dari Padang Merbuk ke Dataran Merdeka juga tidak berjaya kerana difahamkan perarakan bermula di Masjid Jamek hingga ke Sogo.

Bukankah Adam Adli didakwa mempunyai sokongan beribu mahasiswa, kenapa nak mengumpulkan 5,000 orang peserta pun tidak mampu? 


Begitu juga dengan Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) yang dikatakan mewakili puluhan ribu mahasiswa lain di merata tempat dalam negara.

Kemana mereka semua?

Mahasiswa ke ni?
Pada masa yang sama, PN9 dengar... Bukan semua yang hadir adalah mahasiswa tapi kutu jalan yang dipungut untuk meramaikan peserta, benarkah begitu?

Nak salahkan polis, tidak ada sekatan jalan atau ‘penguncian’ bandar yang dilakukan seperti demonstrasi Bersih 2.0 dahulu. Jadi, dimana silapnya sehinggakan jumlah kehadiran peserta demonstrasi amat mengecewakan sekali.

Seolah-olah perkara ini telah diblackout sepenuhnya.

PN9 juga mendapat khabar dari puak-puak dalaman pembangkang itu sendiri, yang mana kononnya demonstrasi ini gagal atas 2 sebab yang dikenal pasti sebagai punca utama.



Pertama, kerana kesilapan meletakkan Adam Adli yang punyai macam-macam hal antaranya kejadian di Flat Kg Kerinchi tempoh hari jelas menunjukkan penolakan masyarakat terhadap kehadirannya yang hanya disifatkan ‘pengacau’ di beri mandat mengetuai demonstrasi ini.


Kedua, kegagalan menjelas dengan sepenuhnya perincian bagaimana Pemansuhan PTPTN dan Pendidikan Percuma ini akan dilaksanakan nanti atau dengan bahasa mudah, nampak seperti menyalak tak tentu arah saja semuanya ni... 

Dan ada juga blog pro-pembangkang mengatakan, bahawa demonstrasi hari ini GAGAL, MEMALUKAN DAN MENGHABISKAN BERAS SAHAJA..


Pendapat PN9:
Rakyat hari sudah bijak berfikir yang mana kaca dan yang mana permata. Apa yang belaku hari ini juga tidak lain dan tidak bukan hanyalah provokasi pembangkang dengan memperkudakan mahasiswa didalam usaha meraih simpati mendapatkan undi kemenangan pada PRU13 akan datang.... Dah tak ada cara lain ke, daripada cara menyusahkan orang sebegini?

No comments:

Post a Comment