Thursday, November 17, 2011

Pembangkang jangan jadi barua menghasut orang Asli

Menteri Besar dalam satu program bersama orang asli minggu lalu dan mendapat sambutan yang begitu meriah dari mereka, sila klik kepada  laporan ini 
Kelihatan dalang sebenar yang menganjurkan demonstrasi dan yang juga penghasut kepada orang Asli.
Sukar untuk DAP mencari kelemahan kerja keras Tok Mat kerana Menteri Besar Negeri Sembilan ini sememangnya berkerja  keras untuk rakyat dan sentiasa turun Padang untuk bersama rakyat. Mereka juga tahu bahawa mereka agak sukar untuk mendapatkan kepercayaan dari rakyat  Negeri Sembilan dari semua kaum kerana Tok Mat sememangnya  sentiasa mendampingi semua kaum. Bagi Tok Mat, semua kaum adalah rakyat yang perlu diberikan perhatian walaupun  dari suku kaum pri bumi atau kaum Asli sekali.lihat ini.

Semalam DAP telah menghasut sebilangan orang Asli dan DAP yang mengelarkjan mereka ini adalah dari satu rangkaian yang diberikan nama sebagai rangkaian Jaringan Kampung-Kampung Orang Asli Negeri Sembilan (JKKOANS). Apakah (JKKOANS) ini mewakili orang Asli Negeri Sembilan keseluruhan atau pun  Kumpulan ini adalah kumpulan upahan oleh parti pembangkang DAP ?

Menurut sebuah laman web pembangkang yang sengaja mahu melaga lagakan dan membesarkan isu orang Asli berdemonstrasi ini bahawa Mohamad dilaporkan berkata, perkampungan Orang Asli sebelum ini dibina di atas tanah hutan simpan atas ihsan negeri dan secara tidak langsung bermakna "kampung setinggan" dan mereka tidak mempunyai hak ke atasnya.

Justeru, katanya, kerajaan negeri membuat kajian bersama Jabatan Kemajuan Orang Asli (JAKOA) dan mengenal pasti semua kampung Orang Asli untuk diberi hak milik tanah kepada pemilik rumah.

Kenyataan ini sebenarnya diputar belitkan oleh pembangkang untuk menjuarai isu ini kerana kerajaan negeri Sembilan amat prihatin dengan keperihatinan kerajaan Negeri yang mahu mewartakan tanah orang Asli untuk memberikan mereka pelindungan apabila aniaya oleh mana mana pihak apabila ianya  diwartakan .

Menteri Besar apabila dihubungi oleh sebuah Portal N9kini.net berkata  bahawa beliau tidak pernah mengatakan bahawa orang Asli adalah setinggan. Apa yang beliau katakan adalah beliau tidak mahu orang menganggap masyarakat orang Asli adalah masyarakat setinggan dan itulah sebab nya kerajaan Negeri Sembilan mahu mewartakan tanah orang asli.

Pembangkang ini sememangnya tidak ada kerja lain selain dari menghasut dan juga memfitnah kerajaan kerana mahu menjadi juara. DAP sebenarnya  tertekan di Negeri Sembilan kerana sokongan terhadap mereka kini kian pupus dan Pakatan rakyat  akan tewas teruk dui Negeri Sembilan sekitarnya diukur dari segi sokongan rakyat terhadap kerajaan Negeri Sembilan.

Tok Mat tidak perlu  melayan isu isu ini yang boleh kita anggap sebagai remeh dan hanya dari sebilangan orang Asli yang diupah oleh Pembangkang. Pihak berkuasa patut mengambil tindakan sewajarnya kerana perhimpunan yang diadakan  ini adalah perhimpunan haram dan jika ini dibiarkan ianya akan menjadi satu kebiasaan kepada DAP  untuk menganjurkan nya saban Minggu.

2 comments:

  1. sejak bila pulak CINA/INDIA/MELAYU biaDAPigs ni amik berat pasai org asli???.....mmg pembawa musibat mmalaun2 ni.....jenis HATI JAHAT penuh hasad dengki...piiirahhh

    org2 N9 halau je musibat2 ni dr negeri anda...anda mampu lakukannya

    ReplyDelete
  2. Salam 1 Malaysia, blog Politik N9 telah dilinkkan.
    Berjuang demi kebenaran.

    ReplyDelete